diumenge, 22 de març del 2009

Activitat 1.3 C-Map

Aquesta activitat, o miniactivitat, ha resultat més dificultosa del què inicialment m'esperava. El fet de no dominar el programari és una dificultat afegida, a més del fet d'haver de sintetitzar tants conceptes en una representació de mapa conceptual. Espero haver-ho fet bé, i si no, no passa res, ho tornarem a intentar!!
Us adjunto la imatge del mapa conceptual que he presentat:


I també les conclusions de l'activitat:

Conclusions

El desenvolupament de l’activitat ha estat força dificultós, ja que demanava de dominar un programari amb el què gairebé no havia treballat mai, el C-Maptools. No obstant, tot i les dificultats inicials en el desenvolupament, l’aprenentatge aconseguit penso que ha estat molt enriquidor, no només a nivell de manipulació d’un nou entorn, sinó també en la reelaboració de premisses inicials de pensament envers el concepte de CTS.

Al llarg de les lectures, i durant el procés de plasmar les idees en el mapa conceptual, voldria destacar alguns dels nous aprenentatges que he pogut realitzar.

La concepció d’una estreta relació entre els conceptes fonamentals destacats al mapa, Ciència, Societat, Educació i Tecnologia. Aquest conceptes esdevenen vinculats per un flux d’interaccions entre ells, una realitat de convivència variant i viva, que permet produir canvis entre ells, alhora que els permet encara desenvolupar un espai d’especificitat i de individualitat en què no es veuen afectats per la resta d’elements. Aquesta relació és el que he intentat reflectir en el mapa mitjançant un espai anomenat “nucli d’interaccions”. La societat es beneficia dels coneixements adquirits per la ciència, coneixements que produeixen aplicacions pràctiques en la tecnologia, que al mateix temps, permet la seva aplicació en camps diferenciats, com ara el de l’educació. Però al mateix temps, cadascun d’aquests elements pot esdevenir motor de canvi i de progrés de la resta d’elements, de manera que la societat també crea necessitats que obliguen a la ciència a investigar i produir coneixement, o l’educació fa evident necessitats que demanen un avanç de la tecnologia per poder donar resposta a les mateixes. El nucli d’interacció ve a definir aquesta retroalimentació necessària entre els conceptes inicials, però deixa també un espai a la individualitat dels mateixos, que poden provocar canvis o generar nous escenaris sense dependre de la resta.

Amb la lectura del mòdul, de Julio Cabero, sorgeixen nous conceptes: la incorporació de les TIC en l’educació i la tecnologia educativa. L’aplicació didàctica de les TIC en l’àmbit de l’educació esdevé una nova font d’escenaris per l’aprenentatge, en el disseny, l’anàlisi, l’ aplicació i l’avaluació de situacions mediades d’aprenentatge. Les TIC com diu Cabero al mòdul, “faciliten i estimulen la intervenció mediata sobre la realitat, la captació i la comprensió de la informació i la creació d’entorns diferenciats que afavoreixen els aprenentatges i el desenvolupament d’habilitats cognitives en els subjectes”. Aporten a l’educació una nova didàctica dels processos d’ensenyament aprenentatge (AE), facilitant d’aquesta manera un entorns d’aprenentatge significatiu per a l’alumne, que pot experimentar i interactuar amb els coneixements dins d’entorns controlats i segurs.

Al llarg de l’activitat, amb l’ajuda de les lectures, i especialment del debat i les aportacions dels companys he pogut anar ampliant el mapa de les relacions existents en la CTS, de manera que he pogut assimilar noves interrelacions i estructures de coneixement. L’entorn del programari C-Maptools, també ha contribuït en gran manera a poder organitzar aquests coneixements, permetent una estructuració clara i representativa dels sabers conceptuals, donant com a resultat un aprenentatge tant conceptual com manipulatiu.


I això és tot per ara, fins la propera!!



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada