dimarts, 7 d’abril del 2009

PAC 2.1 Sobre el Canvi Conceptual

Durant aquesta miniactivitat, es tractava de comparar el model mental actual que tenia sobre les relacioins entre CTS i el model mental de l'inici de l'assignatura. D'aquesta manera, l'anàlisi ens permetria averigura si ha existit un canvi conceptual durant el desenvolupament de l'itinerari d'aprenentatge, i poder enunciar quins han estat els canvis establerts, quines reconstruccions s'han fet, quines adicions conceptuals...
Doncs, després d'aquesta feina, queda palès que si que n'hi ha hagut de canvi conceptual!! i com a mostra, un tastet... recordant les preguntes de l'avaluació inicial, les torno a plantejar per veure com han variat en aquest temps:

8- Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord, 10 molt d’acord)
TE2) L’objecte fonamental de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents.
6>>3
En iniciar l’assignatura, i abans de tenir gaire idea sobre el significat de la Tecnologia educativa, creia que aquesta havia de servir per donar instruments al docent de cara a les situacions d’aprenentatge. Tanmateix, la utilitat real de la TE no és únicament el domini instrumental de les diferents tècniques o programes, sinó la seva capacitat de cara a facilitar el disseny d’escenaris d’aprenentatge, amb l’ús dels diferents recursos tecnològics i humans.

TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement.
10=10
No s’ha produït cap canvi en la valoració d’aquesta pregunta, ja que la transmissió del coneixement mitjançant les tecnologies que permetin crear nous escenaris d’aprenentatge pel discent és la millor manera de possibilitar un aprenentatge significatiu.

CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors.
9=10
El seguiment de l’assignatura m’ha ajudat a reafirmar-me i millorar aquesta puntuació inicial, ja que cada cop soc més conscient de la necessitat de la interacció amb l’altre i amb els seus coneixements per tal de realitzar un aprenentatge significatiu. Els debats, la necessitat de provocar els companys al seu blog, així com argumentar i defensar davant d’ells els arguments propis, és una de les millors maneres de realitzar un aprenentatge vàlid i coherent.

DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social.
10>>4
S’ha produït un canvi conceptual. Al principi de l’assignatura pensava que la tecnologia i la ciència determinaven el progrés, i que ensems, determinaven els canvis socials, aquesta era una visió molt tecnodeterminista, que a través del debat he pogut anar matisant (tot i que em va tocar defensar aquesta mateixa postura al debat, la reflexió dels arguments dels companys va ser un catalitzador de canvi). Des d’aquesta nova perspectiva, entenc les relacions entre tecnologia i societat de manera molt més complexa, en un espai de contínua interacció entre els dos, reservant espais per a la seva individualitat; de manera que de la mateixa manera que el canvi social pot venir donar per una producció tecnològica i a l’inrevés, aquests canvis també es poden donar sense necessitat de l’altre, mantenint així una relació no subordinada sinó complementària i interactiva.


CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge.
8=10
Valoro positivament, fins i tot més que al principi, aquesta comunitat d’aprenentatge que és la UOC. La millora de la puntuació ve determinada per el reconeixement d’aquesta comunitat com un entorn d’aprenentatge que segueix un model constructivista en què s’estableixen els principis d’un aprenentatge significatiu

DT2) La tecnologia és força neutral en relació a prejudicis, valors i actituds.
5>>3
Tal i com va quedar reflectit al llarg del debat inicial de CTS, la tecnologia parteix d’un context determinat, i per tant no pot ser neutral.

DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal.
6>>2
Caldria matisar però la tipologia de debat virtual en què ens posicionem a l’hora de valorar aquesta pregunta. Debats com els que hem fet a l’assignatura, en què hi havia un model molt explícit i didàctic basat en argumentacions, contra argumentacions, hipòtesis de treballs i justificacions de les mateixes, permeten un aprenentatge real per l’estudiant, ja que no dona lloc a una participació descuidada, sinó que requereix un treball previ de fonamentació i de reorganització del que es vol explicar.

TE1) La Tecnologia Educativa ha d’assegurar un bon domini de les TIC.
5>>4
La Tecnologia educativa no té com a finalitat assegurar el domini de les TIC, cal que la TE permeti a l’estudiant la pràctica en entorns d’aprenentatge en què es facin servir les TIC, que desperti en ell l’interès i la curiositat, de cara a fonamentar una actitud activa en el seu procés d’adquisició de destresa en l’ús de les tecnologies aplicades a l’educació.

DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim.
7>>9
Tal i com he explicat en la pregunta anterior respecte el tema dels debats a la UOC,
Aquest, si tenen una fonamentació didàctica adequada, si permeten una planificació de la feina, i mantenen unes pautes de treball ordenades, de cara a garantir una participació raonada, argumentada, contrastada i reflexionada, poden donar molt més del que sembla, esdevenint una eina d’aprenentatge col•laboratiu molt interessant.

TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes.
7=7
Continuo afirmant el mateix però amb certes anotacions al marge. Les TIC són instruments que permeten la creació de nous escenaris d’aprenentatge, contextualitzats en una realitat quotidiana a l’alumne, que li permeten desplegar les seves capacitats en entorns virtuals, facilitant l’experimentació, l’assaig, l’anàlisi... però no esdevenen per si mateixes una eina de transmissió de coneixement, sinó que són instruments que s’han de fer servir per a la seva transmissió.

I això tan sols a la segona pràctica de l'assignatura, serà interessant anr fer seguiment per descobrir quines noves estructures s'aniran afegint a aquesta ideació teòrica sobre CTS!

1 comentari:

  1. Comentari "provocador"...
    Encara continues pensant el mateix sobre la "transmissió" del coneixement...?

    ResponElimina